In het kader van de Cornelius Cardew tentoonstelling van curator Grant Watson in het MuHKA organiseert Champ d’Action op donderdag 5 juni 2008 uitvoeringen van delen uit twee belangrijke werken van Cardew: The Great Learning en Treatise.
Twintig jaar na zijn overlijden is Cornelius Cardew nog steeds een alomtegenwoordige kunstenaar in de Britse avant-garde. Mede door zijn intens politiek engagement stelde hij zich vragen bij de hiërarchische en vaak autoritaire natuur van de muziek en de rol van de componist hierin. In de zeventiger jaren werd hij Maoist en bestempelde hij het meeste van zijn eigen vroegere werk als decadent en elitair.
Voor het project THE GREAT LEARNING gaat Champ d’Action in zee met regisseur/componist Alvaro Guimaraes en het koor Novecanto uit Gent. Guimaraes studeerde aan het Conservatorium Mozarteum in São Paulo en voltooide verdere studies in compositie bij Hans-Joachim Koellreutter, Coriun Aharonian en Klaus Huber. Hij is medestichter van de Núcleo Música Nova in São Paulo, een vereniging voor hedendaagse muziek die actief was in de jaren '70 en '80. Momenteel is hij verbonden aan de Hogeschool Gent en is hij artistiek leider van KunstArbeiders Gezelschap.
Novecanto is een Gents onafhankelijk gemengd koor voor klassieke muziek vanaf 1900. Het bestaat uit een veertigtal moedige liefhebbers die een vakkundige afwerking nastreven en staat sinds 1991 onder de leiding van Katrijn Friant.
Voor het project TREATISE selecteerde Champ d’Action een groep muzikanten vanuit verschillende achtergronden – free jazz en hedendaags klassiek – om zich op deze monumentale grafische partituur uit de jaren 60 van Cardew te storten. Zijn werk Treatise (1963 tot 1967) is een monumentale en complexe grafische partituur die de autoriteit van de componist ondermijnt door – in plaats van aan te duiden hoe en wat de musicus moet spelen – te focussen op de creatieve impulsen van de uitvoerder. De uitvoerders krijgen dus geen instructies over hoe ze de mooie , maar vaak enigmatische partituur moeten vertolken. Ze worden geacht tot eigen conclusies te komen betreffende de notaties; Het is te vergelijken met hoe we normaal omgaan met kunstwerken : we laten de partituur tot ons spreken en maken onze eigen interpretatie en lezing via observatie en dialoog met de groep. Op een bepaalde manier draait deze manier van werken de normale relatie tussen uitvoerder en partituur om : normaal haalt de uitvoerder de muziek uit de partituur, in Treatise haalt de partituur de muziek uit de uitvoerder.
“On some level Treatise reverses the usual relation of performer to score: normally the player pulls the music from the score, in Treatise the score draws the music from the player.” (C. Cardew)
programma
18.30 uur: The Great Learning (door koor Novecanto olv. Katrijn Friant & Coördinator Alvaro Guimaraes)
19.00 uur: Korte pauze
19.15 uur: Lezing John Tilbury (specialist Cardew)
20.30 uur: Treatise (door Champ d'Action)
21.00 uur: Opening en receptie tentoonstelling Cornelius Cardew
uitvoerders
Koor Novecanto:
Olv. Katrijn Friant
Regie Alvaro Guimaraes
Champ d'Action:
Stefan Prins, Klavier, Electronics & Objecten
Ann Eysermans, Contrabas
Maarten Buyl, Electronics
Serge Verstockt, Electronics
Thomas Olbrecht, Saxofoon
Joachim Devillé, Trompet
Matthias Koole, Gitaar
Iris Eysermans, Orgel