ChampdAction Logo

ARNE DEFORCE

Arne Deforce - geboren te Oostende, 21 november 1962 - studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Gent en Brussel. Hij specialiseerde zich in hedendaagse muziek en behaalde in 1994 het Hoger Diploma cello en het Hoger Diploma kamermuziek - beide met grote onderscheiding. 

 

Zijn muzikale en culturele interesse gaat naar de grote “historische avant-gardes”, van de Middeleeuwse Ars Nova tot en met de modernistische stomingen van de late twintigste eeuw; “van Ciconia tot Ferneyhough”. Zijn bijzondere engagement met hedendaagse en experimentele muziek gaat ver buiten de conventionele academische uitvoeringspraktijk en omvat live-electronica toepassingen in duo met o.m. composer/performer Richard Barrett, Serge Verstockt, Karlheinz Essl,  en in samenwerking met de LOGOS Foundation. Met het  Centre de Recherches et de Formation Musicales de Wallonie Musique (CRFMW) in Luik heeft Deforce sinds enkele jaren een langdurige artistieke samenwerking: samen met Jean Marc Sullon realiseerde hij een aantal belangrijke live-electronica en computer toepassingen (Ferneyhough, Steinke, Saariaho, Stockhausen, Harvey en Barrett) naast experimentele improvisaties met beeld- en video- toepassingen. 

Samen met het CRFMW zal hij de werelpremière brengen van een nieuw werk voor cello en live-elektronica van de Brit Richard Barrett (voor Musica Strasbourg 2002 en Brugge Culturele hoofdstad 2002), naast Time and Motion Study II van Brian Ferneyhough en een nieuw werk van de Portugees Joao Pedro Oliveira.

Van 1993 tot 2000 was hij één van de drijvende krachten van het hedendaags muziekensemble Champ d'action. Nu werkt hij uitsluitend als free-lance cellist. Hij concentreert zich voornamelijk op het hedendaagse solo- en kamermuziekrepertoire.   

Deforce kiest voor een gedreven speelstijl die getuigt van een permanente invraagstelling van verworven luisterattitudes: positieve confrontatie, horizonten openen, grenzen aftasten tussen orde en chaos. Dit aspect heeft vele componisten-uitvoerders geïnspireerd  tot intense en vaak langdurige samenwerking: Serge Verstockt, Godfried Willem Raes, Richard Barrett,  Karlheinz  Essl, Dick Raaijmakers, Keiko Harada, Gunther Steincke en Jonathan Harvey.

 

In zijn programmatie is Deforce bekend om zijn verbondenheid met de extreme modernistische partituren van de tweede helft van de 20ste eeuw: de muziek van o.m. Giacinto Scelsi (Trilogia), Yannis Xenakis (Nomos Alpha en Kottos) Brian Ferneyhough (Time and Motion Study nr II) Wolfgang Rihm (Uber die Linie), John Cage (Etudes Boreales, Richard Barrett (Ne Songe plus a fuir). Muziek die door vele musici als “onuitvoerbaar” wordt omschreven.  Niet zozeer omwille van de virtuositeit of de nieuwe speeltechnieken, maar door de hoge interpretatiegraad: m.a.w. de betrokkenheid van de uitvoerder in het scheppingsproces. Veel van zijn programma's hebben een diepe thematische genese en zijn ontstaan uit zorgvuldig overwogen concepten zoals: "Extase & Askese", "Cello Icons of the 20th century", "Talea - The infinity of time", "Über die Linie... that other Cello", "Musica Ricercata", "Stardust Music - Ai limiti delle note", "Solo Intimo", "Advaya - Meet the East", "The Extended Cello", "Von Weit... und Zeit".

 

© 2004-2018 ChampdAction