Een multimediale compositie
A la Recherche de Temps confronteert de toeschouwer, zowel auditief als visueel, eigenlijk telkens opnieuw met hetzelfde werk, maar iedere keer als het ware gevangen in een andere dimensie van tijd. Het wordt vertraagd of versneld – al dan niet vergezeld door een video–opname van de muzikant – en dan teruggebracht naar het eigenlijke tempo lijkt het alsof de tijd zelf plastisch voelbaar wordt.
Een beetje zoals het vroeger populaire kinderprogramma waarin tijdens het verhaal geboetseerde mannetjes vorm krijgen en verliezen.
Serge Verstockt maakte in dialoog met videokunstenaar Koen Theys een nieuwe versie van deze veelgeprezen multimediale compositie.
En Doloroso (2016), de tweede compositie in Verstockts reeks A la recherche de temps.
Altvioliste Megumi Kasakawa van het wereldberoemde Ensemble Modern (D) gaat hierbij in dialoog met haar video-alter ego’s die verschoven worden in de tijd. In Doloroso werd Verstockt tijdens het componeren geconfronteerd met de realiteit van een wereld van oorlog, verrechtsing en nationalisme, vluchtelingencrisis en terrorisme. Het leidde tot een stuk waarbij in het eerste deel de “rechten van de mens” “Human rights” worden ‘gefluisterd’ door de altviool die daarna langzaam maar zeker haar toon vindt en uiteindelijk uitmondt in een wild punkconcert dat dan weer ontspoort in totale chaos: DOLO
ROSO