ChampdAction Logo

TREATISE

 

Champ d’Action selecteerde een groep muzikanten vanuit verschillende achtergronden – free jazz en hedendaags klassiek – om zich samen op de monumentale grafische partituur TREATISE (1963-1967) van Cornelius Cardew te storten. Twintig jaar na zijn overlijden is Cornelius Cardew nog steeds een alomtegenwoordige kunstenaar in de Britse avant-garde. Mede door zijn intens politiek engagement stelde hij zich vragen bij de hiërarchische en vaak autoritaire natuur van de muziek en de rol van de componist hierin. In de zeventiger jaren werd hij Maoist en bestempelde hij het meeste van zijn eigen vroegere werk als decadent en elitair. Zijn werk Treatise (1963 tot 1967) is een monumentale en complexe grafische partituur die de autoriteit van de componist ondermijnt door – in plaats van aan te duiden hoe en wat de musicus moet spelen – te focussen op de creatieve impulsen van de uitvoerder. De uitvoerders krijgen dus geen instructies over hoe ze de mooie , maar vaak enigmatische partituur moeten vertolken. Ze worden geacht tot eigen conclusies te komen betreffende de notaties; Het is te vergelijken met hoe we normaal omgaan met kunstwerken : we laten de partituur tot ons spreken en maken onze eigen interpretatie en lezing via observatie en dialoog met de groep. Op een bepaalde manier draait deze manier van werken de normale relatie tussen uitvoerder en partituur om : normaal haalt de uitvoerder de muziek uit de partituur, in Treatise haalt de partituur de muziek uit de uitvoerder.

 

 

 

Citaten Treatise

 

“I was 23 when I first came across Wittgenstein's Tractatus (…) 'The world is everything that is the case.' It made a deep impression on me. The name Treatise (from Tractatus): a thorough investigation. Of what? Of everything, of nothing. Like the whole world of philosophy.” (C.Cardew)

“On some level this (Treatise) reverses the usual relation of performer to score: normally the player pulls the music from the score, in Treatise the score draws the music from the player.” (C. Cardew)

"A Composer who hears sounds will try to find a notation for sounds. One who has ideas will find one that expresses his ideas, leaving their interpretation free, in confidence that his ideas have been accurately and concisely notated." (C.Cardew)

“Music is a vagrant; it has no fixed abode. It's a menace to society. It needs cleaning up. The impossibility of abolishing music. Its omnipresence. Its uncatchability. Perhaps after all we have to step down and let music pursue its own course.” (C.Cardew)




Kalender

20/10/2007 Petrol (Antwerpen-Zuid) 23:00

© 2004-2024 ChampdAction