SERGE VERSTOCKT
Serge Verstockt (°1957) is artistiek directeur en artist in residence bij ChampdAction.
Hij studeerde in de jaren 70-80 notenleer, geluidstechniek en klarinet aan de Conservatoria van Brussel en Antwerpen en volgde gelijktijdig cursussen beeld- en geluidsmontage aan het RITCS in Brussel. Van 1983 tot 1985 studeerde hij aan het Instituut voor Sonologie te Utrecht bij Gottfried Michael Koenig – pionier van de computerondersteunde compositie. Deze bracht Serge Verstockt in contact met de formele compositiepraktijk en toonde hem de mogelijkheden van de informatica. Deze elementen zullen in heel zijn oeuvre van belang zijn. Verstockt wordt een sterke verdediger van de computerondersteunde compositie. In 1985 organiseerde hij onder meer de "Elektronische Muziekdagen Antwerpen". Verstockt was toen als docent verbonden aan het conservatorium van Arnhem en speelde o.a. met het SEM-ensemble.
In België bestond eind jaren 80 een tekort aan professionele ensembles die hedendaagse muziek wilden uitvoeren. Om hieraan tegemoet te komen richtte Verstockt in 1988 het ensemble voor hedendaagse muziek Champ d’Action op dat meteen heel wat Vlaamse avant-garde muziek op het programma zette en een sterke focus legde op het gebruik van nieuwe technologie. Oa veel van de muziek van Karel Goeyvaerts werd door Champ d’Action niet alleen uitgevoerd, maar ook op cd gezet. In 1997 trok Verstockt zich verschillende jaren officieel terug als artistiek leider. Hij bleef als componist wel nauw verbonden aan het ensemble en kreeg compositieopdrachten van oa.‘Antwerpen, Stad aan de stroom’, ‘Ipem’, ’de Singel’, ‘Antwerpen 93’ en ‘November Music’. Van 1997 tot 1999 was Verstockt ‘junior fellow’ van de KBC-leerstoel Nieuwe Muziek (musicologie, K.U.Leuven). In 2003 werd hij na lange afwezigheid opnieuw artistiek directeur van Champ d’Action. Ook als componist bleef hij aan de slag met het ensemble en kreeg opdrachten van oa Festival van Vlaanderen, Stad Antwerpen, Wien Modern, Artefact Festival, Music@venture, Ars Musica, deSingel, Concertgebouw Brugge, Transitfestival, De Bijloke Gent, BLINDMAN ea.
2007 was een kantelmoment in de artistieke carrière van Serge Verstockt. Jan Fabre vroeg hem om de muziek te maken bij de productie Requiem für eine Metamorphose. Met deze Troubleyn productie was hij te gast op de prestigieuze festivals van Salzburg, Ruhr Triënnale en Vilnius. In hetzelfde jaar ging bovendien zijn nieuwe compositie DRIE in première op het Music@venture festival in deSingel in Antwerpen. Het werk werd uitgevoerd door Champ d'Action in samenwerking met Slagwerkgroep Den Haag. DRIE kende een groot succes en werd nadien nog meerdere keren uitgevoerd in België en Nederland en kende onlangs een remake met percussionisten uit verschillende genres.
Na de ervaring met Jan Fabre werd het werk van Serge Verstockt steeds meer beeldend en interdisciplinair. In 2013 ging Hold Your Horses - Grand opera de trash in première in deSingel in Antwerpen als eerste deel van een opera-trilogie. Deze eerste opera van Verstockt gaat de brute confrontatie aan met een fragmentarische wereld die balanceert tussen virtualiteit en realiteit. Op het libretto, vrij naar de 198 Methods of Nonviolent Action van Gene Sharp, flirten assemblages van natuur en cultuur met diva's en avatars. In maart 2015 ging HRZSCHMRZ - het tweede luik van de opera trilogie - in première in de Ancienne Belgique in Brussel. In HRZSCHMRZ focust hij op de liefde en stelt hij zich vragen bij de steeds voortschrijdende digitale wereld die ons overspoelt in onze dagelijkse realiteit.
In 2017 ging hij aan de slag met pianola’s en robots voor de productie Pianola, Satire de trash en met video, live elektronica en drummers voor BeatEmUp, een live-installatie waarvoor hij zich baseerde op de wereld van gewelddadige computergames.
Intussen vervelde het voormalige ensemble hedendaagse muziek Champ d’Action de voorbije jaren tot een interdisciplinair ontwikkelings- en productieplatform waarin niet enkel Verstockt maar ook verschillende andere makers, ensembles en uitvoerders onderdak vinden. De organisatie ondersteunt deze artiesten artistiek, zakelijk, productioneel, technisch en promotioneel vanaf de eerste ontwikkelingsfase over het maakproces tot en met de productie en de spreiding van hun projecten.
Verstockt staat als artistiek directeur nog steeds in voor de grote artistieke lijnen van de organisatie en blijft als huisartiest projecten maken onder deze nieuwe koepelstructuur.
In 2018 produceerde ChampdAction Verstockts grootschalige locatieproject CANTICUM CANTICORUM, waarvoor werd gecoproduceerd met het wereldvermaarde koor van Philippe Herreweghe, Collegium Vocale Gent en met Muziektheater Transparant.
Op dit ogenblik ontwikkelt Verstockt verschillende nieuwe toekomstprojecten als huisartiest en zullen tijdens het komende concertseizoen verschillende projecten van hem hernomen worden of als participatieproject worden uitgewerkt.
Projecten Serge Verstockt 2018-2019
LOVE SONG - doorlopend
THESE BIRDS ARE FLYING TO THE NORTH - doorlopend
A LA RECHERCHE DE TEMPS I & II - herneming
DRIE (eerste deel) - herneming, participatie
© 2004-2024 ChampdAction