ChampdAction Logo

PIXELLATIONS SCRATCHBOOK

 

werktekst:

In een tijd waarin we ons met laptop of smartphone hoe langer hoe dieper de digitale ruimte in wagen, is het meer dan relevant om de allereerste en opvallend frisse experimenten met digitale kunst opnieuw tegen het licht te houden. Amper veertig jaar geleden, in 1970, werkte de Amerikaanse kunstenares Lillian Schwartz in de Bell Laboratories een van de allereerste computergegenereerde films af, "Pixellation". In deze mijlpaal in de geschiedenis van de digitale videokunst wordt de computer gebruikt om beelden pixel per pixel op te bouwen. Over het gebruik van de computer zegt Schwartz:"Artists must express their own creative character in the technology of their era in order to find their own historical and individual level."

Dit credo gaat evenzeer op voor de Amerikaanse computermuziek-pionier James Tenney. In hetzelfde Bell Laboratories maakte hij enkele jaren voor Schwartz' "Pixellation" de elektronische composities "Ergodos I en II". Op een gelijkaardige manier wordt klank in deze werken herleid tot klank-pixels die de wereld van de glitch-muziek van vandaag oproept. Deze elektronische composities kregen van Tenney  ook "instrumental responses", waarin menselijke uitvoerders de dialoog aangaan met de klankbanden. Op die manier is Tenneys werk exemplarisch voor het door technologie getekende tijdperk waarin we vandaag leven en waarin het steeds moeilijker wordt om mens en technologie van elkaar te onderscheiden.

Champ d'Action koppelt beide visionaire kunstenaars aan elkaar in dit project, waarin de visuele en auditieve elementen evenwaardige partners zijn. Voor de muzikale uitwerking, bundelen Champ d'Action en het vrije improvisatie-collectief reFLEXible na verschillende succesvolle samenwerkingen opnieuw de krachten.


 


Muzikanten

Collectief ReFLEXible:

Thomas Olbrechts - saxofoon

Joachim Devillé - trompet

Stefan Prins - electronics

Champ d'Action:

Toon Callier - elektrische gitaar

Roel Das - electronics

Marcel Andriessen - percussie

Ann Eysermans - contrabas

Serge Verstockt - electronics & elektrische gitaar

 

Lillian Schwartz

http://lillian.com/

 

http://www.youtube.com/user/LillianFSchwartz#p/u

 

Interview with Lillian Schwartz:

http://www.474746.org/movies/LillianSchwartz_h264.mov

 

tweedelige documentaire over en met Schwartz:

http://www.youtube.com/watch?v=diLa2lig3dw

http://www.youtube.com/watch?v=yiHv6UTU7nY&feature=related

 

 
"The computer can act as an intelligent being: process information, obey intricate rules, manipulate symbols, and even learn by experience. But since it is not capable of initiating concepts, it cannot be truly creative; it has no access to imagination, intuition, and emotion."
 
"Artists must express their own creative character in the technology of their era in order to find their own historical and individual level."
 
http://www.atariarchives.org/artist/sec31.php
 
 
 
"What's wonderful about the computer is that you're creating your own medium."
 
http://www.atarimagazines.com/compute/issue135/16_The_new_renaissance.php

 

A Critical History of Computer Graphics and Animation (SITE)
 
A historical timeline of computer graphics and animation (SITE)
 
Digital Art History: getting laid on the Procrustean Bed: Art Practive in the Digital World, One Man Versus One Pixel (ARTICLE)
 

 Stan Vanderbeek: The Computer Generation (VIDEO - part 1)

 Stan Vanderbeek: The Computer Generation (VIDEO - part 2)

 

 

 

James Tenney

Wikipedia

James Tenney - Ergodos II - original electronic tape

 

James Tenney - Harmonium 2 - Trio Scordatura

http://www.trioscordatura.com/Tenney.mp3

 


Info on Ergodos II with instrumental responses (VERY INTERESTING!!)

 

 

 

 

Structurele ideeën voorstelling:

 

PIXELLATION (Wikipedia)

 

 momenten met enkel muziek,met combinatie muziek/video en met enkel video (dus met stilte)

trage muziek bijvoorbeeld Tenney's Harmonium

in contrast met de erg snelle en beweeglijke Ergodos 

in contrast met stilte 

en muziek met puls synchroon met videobeelden... idee: laten we een 'comprovisatie' maken gebaseerd op een clicktrack gemaakt op één van lillian's video's

 

 

© 2004-2018 ChampdAction