ChampdAction Logo

LAbORATORIUM 2011 curatoren en docenten

Mark Applebaum

'Mark Applebaum straddles the two worlds of modern classical complexity and improvisational insanity...' 

Mark Applebaum haalde zijn doctoraat compositie aan de Universiteit van Californië in San Diego, waar hij bij Brian Ferneyhough studeerde.  Hij schreef opdrachtwerken voor onder andere Betty Freeman, Merce Cunningham Dance Company, Paul Dresher Ensemble, Vienna Modern Festival, Zeitgeist, Manufacture (Tokyo), Jerome Foundation en American Composers Forum.

Applebaum is ook actief als jazzpianist.  Daarnaast bouwt hij elektro-akoestische instrumenten van afval, hardware en gevonden voorwerpen.  Deze instrumenten worden zowel tijdens het componseren als bij improvisaties gebruikt.  Zijn muziek is opgenomen bij de labels Innova en Capstone.  Applebaum is assistent-professor compositie en theorie aan de Stanford Universiteit.

'An artistically schizophrenic music professor.'  - John Sanford

Mark Applebaum over zijn invloeden: 'Miles Davis, Led Zeppelin, Johann Sebastian Bach, Bill Evans, Hindustani raga music, Franz Kafka, Jorge Luis Borges, Milan Kundera, the architecture of Luis Sullivan, soup, sushi, curry, toast, the Simpsons and This is spinal Tap.'

http://www.markapplebaum.com 

 

 

Yannis Kyriakides

Yannis Kyriakides werd geboren op Cyprus in 1969 en emigreerde vanwege de Turkse bezetting met zijn familie naar Engeland.  Na een jaar lang gereisd te hebben met zijn viool in het nabije oosten, waar hij de traditionele muziek leerde, keerde hij terug naar Engeland om musicologie te studeren aan de universiteit van York.

Later, aangetrokken door de muziek van Louis Andriessen verhuisde Kyriakides naar Nederland om bij Andriessen te studeren aan het conservatorium van Den Haag.  In die tijd kreeg hij ook de gelegenheid als componist aan drie projecten te werken samen met de buitengewone conceptuele geluidskunstenaar Dick Raaijmakers.

Yannis Kyriakides woont momenteel in Amsterdam.  Als componist streeft hij ernaar nieuwe vormen en bastaarden van media te creëren, door het samenvoegen van ongelijke klankbronnen en het onderzoeken van ruimtelijke en tijdelijke beleving.  In het merendeel van zijn werk heeft hij zich geconcentreerd op manieren om traditionele uitvoeringspraktijken te combineren met digitale media.  De zintuiglijke ruimte waar muziek plaats vindt is een speciale preoccupatie, en daarom is gezocht naar een manier om de conventionele structuren van hoe muziek wordt gepresenteerd te omzeilen.  De vraag wat muziek nu eigenlijk communiceert is ook een terugkerend thema in zijn werk en hij wordt vaak getrokken naar de relatie tussen emotie en taal en hoe dat onze ervaring van muziek definieert.

Kenmerk van de muziek van Kyriakides is dat zij is uitgesponnen.  De muziek ontwikkelt zich langzaam en de stukken duren lang.  'Een invloed van de minimal music' meent Kyriakides.  Dat neemt niet weg dat zijn muziek een hoog high-energy-gehalte heeft.  Verder maakt hij veel gebruik van elektronica en speelt niet-westerse muziek een belangrijke rol.  Als grote inspirator noemt hij de Griekse componist Jani Christou.

Kyriakides componeert regelmatig werken voor ensmbles zoals het ASKO Ensemble (Nederland), Icebreaker Ensemble (Engeland), Ensemble Integrales (Duitsland) en MAE (Nederland) waarvan hij artistiek directeur is.  Andere samenwerkingen zijn MusikFabrik (Duitsland), Orkest De Volharding (Nederland), Nozferatu (Engeland), Palmos (Griekenland), Londen Sinfonietta (Engeland), LOOS (Nederland), Slagwerkgroep Den Haag (Nederland), Zephyr Quartet (Nederland), Esprit Ensemble (Canada), Nsemble (Rusland), Cantus Ensemble (Kroatië) en anderen.

Als improvisator, betrokken bij de Amsterdamse elektronische improvisatie scene, vormt hij regelmatig een duo met Andy Moor; Red v Green genaamd.  Hij is ook lid van de dance-muziek improvisatie groep Magpie.  In 2000 ontving Kyriakides de Gaudeamus Muziekprijs voor SPI: 'A Conspiracy Cantata' en in 2006 kreef 'Wordless' een eervolle vermelding bij de Prix Ars Electronica.  Hij schreef meer dan vijftig composities waaronder recente grootschalige werken: 'Strobo' voor 6 perucussionisten, glas en stroboscopen; 'Scape' voor video en ensemble; 'Spinoza' voor muziektheater; 'Subliminal: the Lucretian Picnic' voor ensemble, video en live-electronics; 'Lab Fly Dreams', een BBC-opdracht voor ensemble en electronics; 'The Buffer Zone' voor muziektheater; 'Escamotage' voor muziektheater; en 'Wordless' een werk over 12 elektronische portretten.  Hij maakte een paar avondvullende stukken voor ballet, onder andere 'Cantus Firmus' voor Leina & Roebana; en voor theatergroep Hollandia en de Appel.  Kyriakides schreef ook veel solo of solo & electronics composities die niet zo moeilijk zijn.  Zeker geschikt voor conservatoriumstudenten.

www.kyriakides.com


Serge Verstockt & Werner Van dermeersch

Serge Verstockt is artistiek leider van Champ d'Action en componist/performer.  Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en aan het Instituut voor Sonologie in Utrecht bij Michael Koenig.  Verstockt besteedde van bij aanvang van zijn artistieke loopbaan veel aandacht aan het gebruik van nieuwe technologie, live electronics en later van interactieve computernetwerken in zijn werk.  Vanaf de jaren '90 wordt ook beeld een constante in zijn werk wat resulteerde in een langdurige samenwerking met architect Werner Vander Meersch.  

In 2007 schreef Verstockt de muziek bij de productie 'Requiem für eine Metamorphose' van Jan Fabre en Troubleyn ism Champ d'Action.  Met deze productie was hij te gast op de festivals van Salzburg, Ruhr Triënnale en Vilnius.  In recenter werk werkt Verstockt samen met musici uit verschillende disciplines: vrije improvisatie muzikanten, heavy metal grunters, human beatboxers, noise makers... om zo een impuls te geven aan de toch enigszins verstarde hedendaagse klassieke muziek.

 

Werner Van dermeersch (1961) studeerde architectuur aan het Henry Van de Velde Instituut te Antwerpen.  Hij volgde stage bij Jo Crepain.  Sinds 1989 heeft hij een zelfstandige architectenpraktijk en is hij docent conceptuele vormgeving aan de Kunsthogeschool Sint-Lucas Antwerpen.  

Bij de organisatie en inrichting van de tentoonstelling 'Stad aan de STroom' (1991) leerde hij Serge Verstockt kennen.  De start van een vriendschap en samenwerking.  In 1994 deden zij (ism. Erik Joris en Maarten Van Severen) de eerste experimenten 'Kammerspiel' met virtuele 3D ruimten welke evolueerden tot de verschillende Screens projecten en het project met de rondvliegende, filmende vliegtuigjes Stay Low.  In 2000 realiseerde Werner het milleniumproject 'Lichtmuur 2000 Tongeren'.  Rond de stad werd een cilinder van licht met een diameter van 1250 meter gecreëerd door middel van 20 skytracers die bij heldere hemel tot 16 km hoog straalden.

Werner Van dermeersch is naast architect een veelzijdig ruimtelijk conceptueel en experimenteel kunstenaar, permanent op zoek naar grensverleggende en nieuwe mogelijkheden van ruimtelijk denken en creëren in al zijn facetten.

http://wernervandermeersch.wordpress.com

http://www.flickr.com/photos/werner_kurosawa/

 

 

Voor de installaties STAY LOW, die Serge Verstockt samen met Werner Van dermeersch bouwde, laat hij 4 luidsprekers aan kabels boven het publiek vliegen.  Door middel van vliegtuigschroefjes, die van op afstand door een computerprogramma worden gestuurd, worden de luidsprekers in beweging gebracht.  Dit leidt tot een chaotische beweging, die enkel en alleen in snelheid kan worden gecontroleerd.  Hier is geen sprake meer van simultatie.  Het geluid vliegt echt boven de hoofden van het publiek in het rond.  Tegelijkertijd worden de beelden geregistreerd via camera's, die op de luidsprekers bevestigd zijn.  Deze worden geprojecteerd op grote schermen in een aanpalende ruimte. 

Speciaal voor de nieuwe gebouwen van deSingel en in het kader van LAbORATORIUM III brengen Champ d'Action, Serge Verstockt en Wernder Van dermeersch een nieuwe versie van deze succesvolle installatie.  Samen met de musici Fedor Teunisse (percussie), Ann Eysermans (contrabas) en Mark Applebaum (mousketier) vormt Serge Verstockt (gitaar) zijn eigen kwartet, dat in dialoog zal gaan met de vliegende luidsprekers.  Daarbij raken virtualiteit en realiteit elkaar.

 

 

Tim Vets

Als gitarist is Tim Vets verbonden aan Champ d'Action en werkt hij aan zijn eigen live-gitaar/electronics projecten waarbij de gitaar fysieke objecten elektronisch controleert.  In het verleden werkte hij als solist bij het Vlaams Radio Orkest, Prometheus Ensemble ea.  In zijn composities werkt hij met experimentele elektronica en hedendaagse improvisatie, maar even goed met bekende popsongs.  Veel van zijn activiteiten spelen zich af op het vlak van jazz improvisatie gecombineerd met live elektronica, post tonale compositietechnieken, polyritmische structuren en anderzijds ongecompliceerde songs.  Hij componeert regelmatig voor muziektheaterproducties en creëert generatieve composities die geïntegreerd worden in kunstinstallaties.  Voor zijn kunstinstallaties gebruikt hij constructieve principes die hij toepasbaar acht op zowel muziek als beeldende kunst.  Deze worden geïmplementeerd in beeldend werk of geluidsinstallaties met bewegende objecten die gebruikt kunnen worden als een platform voor performances.  

Tim Verts vormt samen met kunstenaar Erki De Vries een duo en hij is ook de maker van de eerste Champ d'Action synthesizer, een miniatuursynthesizer met 10 onafhankelijke sound programma's, een luidspreker met 4 interface knoppen voor de gebruiker.

www.timvets.net

www.champdaction.be/nl/onderzoeksprojecten

 

 

Fedor Teunisse

Fedor Teunisse (1972) heeft zijn opleiding genoten aan het Utrechts en Rotterdams Conservatorium bij onder andere Michael de Roo, Johan Faber en Robert van Sice.  Sinds 2000 is hij als slagwerker vast verbonden aan Slagwerkgroep Den Haag.  Daarnaast was hij ook slagwerker bij Combustion Chamber en Champ d'Action te Antwerpen.  Tevens is hij als docent verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.  Ook speelt hij regelmatig bij diverse hedendaagse muziekensembles in binnen- en buitenland.  Vanaf 2005 is Fedor tevens degene die als ensembleleider de dagelijkse artistieke koers van Slagwerk Den Haag bepaalt.

www.slagwerkgroepdenhaag.nl

 

 

Arne Deforce

Arne Deforce studeerde hedendaagse muziek, cello en kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium van Gent en Brussel.  Zijn muzikale cultuur wordt bepaald door de historische avant-gardes van de 20ste eeuw.  Als cellist concentreert hij zich voornamelijk op het hedendaagse solo- (recitals, concerti) en kamermuziekrepertoire, met een voorkeur voor zogenaamd 'onspeelbare' werken (Iannis Xenakis, Richard Barrett, John Cage, Brian Ferneyhough), elektronische toepassingen, naast experimentele improvisaties met beeld en geluid.  Zijn permanente invraagstelling van verworven luisterattitudes leidde tot regelmatige samenwerkingen met componisten als Jonathan Harvey, Wolfgang Rihm, Helmut Lachenmann en Gunther Steinke.  Daarnaast is hij tevens actief bij Champ d'Action.  Als solist is hij regelmatig te gast op internationale grote festivals.  Arne Deforce geeft lecture-performances over hedendaagse muziek en doceert muziekgeschiedenis en kamermuziek aan het Conservatorium van Brugge.  Hij bereidt een doctoraat voor over de New Complexity aan de universiteit van Leiden en aan het Orpheus-Instituut.  Sinds november 2005 bekleedt hij de functie van artistiek directeur bij het Centre de Recherches et de Formation Musicales de Wallonie (CRFMW).

www.arnedeforce.be

 

 

© 2004-2018 ChampdAction