ChampdAction Logo

Huisartiesten

ChampdAction is een artistieke thuis voor heel wat kunstenaars uit binnen - en buitenland.  Deze pool evolueert en groeit voortdurend.  Ontelbare artiesten hebben in het verleden hun artistiek parcours opgestart bij ChampdAction, gaande van uitvoerende musici, over geluidskunstenaars , componisten, elektronica specialisten ea.  LAbO , het grootschalig participatieproject voor studenten uit kunsthogescholen dat ChampdAction enkele jaren geleden opstartte is voor vele studenten dé trigger om zich verder te specialiseren in nieuwe muziek.

Serge Verstockt studeerde notenleer en geluidstechniek aan het Conservatorium van Brussel en beeld- en geluidsmontage aan het RITS. Daarna volgde hij les aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij klarinettist Walter Boeykens. Aan de Studio voor Experimentele Muziek van Joris Delaet kwam hij in contact met elektronische klankmanipulatie. Van 1983 tot 1985 studeerde hij aan het ‘Instituut voor Sonologie’ te Utrecht bij Gottfried Michael Koenig. In 1988 richtte Verstockt het ensemble ChampdAction op dat tegelijk een platform en ensemble is voor nieuwe muziek, multidisciplinaire muziekprojecten en klankkunst. In 1997 trok Verstockt zich officieel terug als artistiek leider, om er in 2003 opnieuw aan de slag te gaan. Hij kreeg compositieopdrachten van de stad Antwerpen, ‘Ipem’, ’deSingel’, ‘Antwerpen 93’, ‘November Music’, Festival van Vlaanderen, Wien Modern, Artefact Festival, Music@venture, Ars Musica, e.a. Van 1997 tot 1999 was Verstockt ‘junior fellow’ van de KBC-leerstoel Nieuwe Muziek (musicologie, KU Leuven). In 2006 ging Voder in première, waarin Verstockt vliegende luidsprekers integreerde die ook als installatie getoond werden met STAY LOW, i.s.m. architect Werner Van dermeersch. In 2007 schreef Verstockt de muziek bij de productie Requiem für eine Metamorphose van Jan Fabre en Troubleyn. In hetzelfde jaar ging zijn nieuwe compositie DRIE in première. In 2008 kreeg Verstockt van Bl!ndman een opdracht die resulteerde in Twisted Pair, een groot ensemblewerk met o.a. gebruik van tibetaanse hoorns en elektronica. In 2009 ging Waterboarding, een multimediale voorstelling van Verstockt in première. Recente projecten zijn URBAN IN C, Screens (2011), Popcorn (2011). Op 22 mei 2013 zal de nieuwe opera van Serge Verstockt en ChampdAction Hold Your Horses in première gaan in deSingel in het kader van Opera XXI.

 

Hans Beckers (°1986) studeerde Multimediale Vormgeving aan het KASK in Gent, waar hij in 2011 afstudeerde. Hij maakt vooral geluidsinstallaties en muziekperformances, maar ook composities en live muziek voor theater, dans en video, alsook grafisch werk en tekeningen .


In zijn werk zoekt hij vooral naar een evenwicht tussen een beeldend werk en muziek. De voorstellingen die hij maakt zijn muziekperformances waarbinnen zich een beeldend werk situeert. Het beeldend werk kan ook als geluidsinstallatie op zichzelf staan, maar altijd met de focus op muziek. In deze evenwichtsoefening tussen beeld en muziek zoekt hij naar nieuwe klanken en het gebruik van storingen, interferentie en ruis. Hij maakt installaties en ‘nieuwe instrumenten’ die worden gecreëerd met alledaagse objecten, gebruiksvoorwerpen, gevonden materialen en natuurmaterialen. Het werk wijst op de interessante klankkwaliteit van dingen, objecten die mensen niet in de eerste plaats als een instrument zouden beschouwen.

Hans Beckers werd in 2012 laureaat van de Canvascollectie met zijn de beeldende muziekvoorstelling ‘Sonare Machina’, waar hij de nadruk legt op de esthetica en de ritmiek van geluid, ruis en stilte. Datzelfde jaar ontwikkelde Beckers ook de geluidsinstallatie 'Sonitum Horarium' waarbij allerlei soorten woestijnzand uit verschillende continenten het instrumentarium vormen.

 

Nico CouckDescribed by The New York Times as agile, compelling and irresistible, Antwerp-based guitarist Nico Couck (b. 1988) started playing the instrument at age 15. In 2013 he obtained his master’s degree at the Royal Conservatoire of Antwerp, under the guidance of prof. Roland Broux, and with greatest distinction. Since 2010 he won several awards at e.g. Radio Klara Festival, Laboratorium III (ChampdAction), and the International Lions Music Competition. In 2014 he was awarded a Kranichsteiner Stipendienpreise for interpretation by the Internationales Musikinstitut Darmstadt. His repertoire varies from Baroque to contemporary music with a dedicated focus on present-day developments in music.

In addition to concerts throughout Europe and the U.S., past events and festivals include the Internationale Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt (DE), the Global Composition Conference (DE), Acht Brücken Festival (DE), ISCM World Music Days (BE), Transit Festival (BE), Ars Musica (BE), Musica Sacra (NL), and many others. Past performances have been broadcasted on WDR3 (DE), DLF (DE) and Radio Klara (BE). He has collaborated with and premiered works by Clemens Gadenstaetter, Johannes Kreidler, Phil Niblock, Stefan Prins, Simon Steen-Andersen, Serge Verstockt, amongst several others. Besides his activities as a soloist, Nico Couck is a freelance musician in several ensembles, is assigned as guitarist in ensemble ChampdAction, and is affiliated with Nadar Ensemble.

In addition to performing, Nico Couck currently is assistant professor of guitar at the Royal Conservatoire of Antwerp and doctoral researcher at the Orpheus Institute in Ghent.

 

Peter Jacquemyn, geboren in 1963 in Schaarbeek, woont en werkt in Brakel. Hij is een veelzijdig kunstenaar, beeldhouwt, maakt sculpturen, schetsen en tekeningen en is ook op muzikaal vlak erg actief. Als beeldhouwer bevrijdt hij met bijl en kettingzaag zijn expressionistische sculpturen uit het hout. Zijn concerten en performances zijn even spectaculair. Met ongebreidelde energie worstelt hij lievdevol met zijn contrabas. Een gevecht waarin alle middelen geoorloofd zijn: Strijkstokken (1,2 of 3), gedeukte drankblikjes, plastic zakjes, gekreukt papier, dempers, koperblazers, herspannen snaren, ...

Hiermee plaatst Peter zich tussen Belgiës' meest interessante improvisatiemuzikanten met een gerechtvaardigde internationale reputatie. Als beeldend kunstenaar exposeert hij in binnen- en buitenland.

Foto: Tom Indekeu

 

 

Benjamin Van Esser

[ pianist | computer music performer | composer | improvisor | experimental music ]
[ PhD researcher | software developer | teacher | accompanist ]

 

 

 

Born in Sapporo, Takao Hyakutome started violin lessons at the age of 4. He studied at the Conservatory of Maastricht (Bachelor degree) and the Royal Flemish Conservatory of Antwerp (Master degree with high honours) with Prof. Dirk Verelst (violin and chamber music) and Prof. Wim Henderickx (composition). After having won several prizes at international competitions, he is now preeminently a solo violinist and violist, and regularly premieres works for both violin solo and ensemble. He also works with ChampdAction and many other chamber music groups. He has performed in festivals like Ultraschall in Berlin, Biennale Musiques en Scène in Lyon, ME_MMIX in Palma de Mallorca, Mixtur in Barcelona, Forum Wallis in Leuk, and many others.

Besides being active as a performer, Takao also does research on extended violin techniques and 5 string violin/viola. He is often invited to give masterclasses and workshops lecturing on these subjects. Furthermore, he is a member of the research group performance practice in perspective at the Conservatory of Antwerp. Takao performs on the violin, Edoardo Marchetti, Torino, 1910; the 5 string violin, Stefan Jarosz, 2013, Antwerp; and the electric 5 string violin, John Jordan, Concord, 2011. 

 

Lyenn is a remarkable vocal talent. He produces melodious sounds, ranging from angelic, soft whispers to piercing, tortured screams. His vocals penetrate deep layers of emotion and create an intense, chilling experience for his audience. Lyenn’s music grazes the soul, using a wide variety of instruments sparingly and soberly.

As an accomplished live artist, Lyenn has toured extensively, in Europe and beyond, performing solo, in his varied bands, and accompanying Mark Lanegan as bass player. He has recorded with such exceptional musicians as Marc Ribot, Shahzad Ismaily, Ches Smith, Doug Wieselman, Joel Hamilton, Jolie Holland and Sam Amidon.

With “The Jollity of my Boon Companion,” Lyenn released a brilliant debut album at the end of 2009, on which ten breathtaking tracks plunge the listener into a tension filled rewarding journey. “Vowels Fade First” was released in 2011. Its five tracks are calmer compared to earlier work, but still possess the same underlying intensity that Lyenn is known for. His music reveals rather well the contradictory nature of his alluring and elusive personality.

In every form, experiencing Lyenn’s music is an intimate encounter.

 

 Het duo 64-Feet is in 2009 ontstaan bij uitnodiging voor een duo-concert op het befaamd historisch orgel te “Torre de Juan Abad” in Spanje. Vierhandig repertoire voor het orgel is nauwelijks te vinden, en zij geven de opdracht aan Ann Eysermans voor een creatie, wat resulteert in “7 little pieces for 2 organists”.

De combinatie van hedendaagse muziek op historische orgels levert dan ook bijzondere effecten.

Met de intrede van het orgel in de Middeleeuwen, biedt geen instrument zoveel mogelijkheden in de verscheidenheid van klankkleuren als het orgel. Een echte synthesizer avant la lettre! Echter, het orgel heeft nog steeds zijn plaats niet gevonden in de hedendaagse muziekwereld.
Het duo 64-Feet probeert hier verandering in te brengen door een verrassende programmatie te brengen met oude en nieuwe muziek, en waar het gebruik van nieuwe technologie, live-electronics, synthesizer en elektronische orgels niet geschuwd wordt. Het zorgt voor een logische evolutie van de orgelbouw en biedt aan het orgel de plaats dat het verdient in onze hedendaagse wereld. 64-Feet is ensemble in residence bij “champ d’action”; een productiehuis en studio voor actuele muziek.

 

Tiptoe CompanyTiptoe Company brengt actuele kamermuziek voor verrassende instrumentencombintaties. Instrumenten die doorgaans in de schaduw staan, zoals akoestische gitaar, contrabas, blokfluit, harp of cello, vormen de de kern. Op de 'toppen van de tenen' worden grenzen verkend. Soms heel delicaat en nauwelijks hoorbaar, maar bij momenten ook hevig en intens. 

 

 

 

Ann Eysermans (°1980, Antwerpen) studeerde aan het conservatorium te Brussel, waar zij de masterdiploma's "Muziekschriftuur" (harmonie, contrapunt, fuga en compositie) in 2004 en "Jazz" (contrabas) in 2007 behaalde. Zij speelt contrabas en harp (improvisatie en eigen werk) bij verschillende groepen zoals Bambeen Grey, R naakt I en Onno. Zij is tevens verbonden aan het ensemble voor hedendaagse en experimentele muziek "ChampdAction", als performer (contrabas en harp) en componiste. Momenteel werkt zij aan een intermediaal en audiovisueel 'doctoraat in de kunsten' (FWO, VUB-Conservatorium Brussel, ChampdAction).

 

© 2004-2024 ChampdAction